درباره ما

پژوهشکده دانشجویی شهید اعتباری مجموعه ای دانشجویی است که بخش عمده ای از مسؤولین و فعالان آن را دانشجویان تشکیل می دهند. این مهم ارتباط تنگاتنگ مسؤولین و کادر علمی پژوهشکده با گروه های پژوهشی را منجر خواهد شد که علاوه بر تسهیل روند رشد علمی و اعتقادی اعضای گروه ها، در ترغیب آن ها برای فعالیت های پژوهشی بسیار موثر است. ارتباط موثر و مکمل پژوهشکده با دیگر بخش های دانشگاه دستاورد دیگری است که این ویژگی به دنبال دارد به نحوی که این پژوهشکده به خوبی می‎تواند نقش حد واسط را میان این بخش ها و دانشجویان بازی کند و با ورود دانشجویان در کارهای پژوهشی گروهی، زمینه را برای فعالیت های احتمالی آتی آن ها در دیگر بخش های تحقیقاتی دانشگاه مهیا نماید که این مهم به معنای کمک در تکمیل نمودن حلقه ی انجام پژوهش و تربیت پژوهشگر در دانشگاه است.
با توجه به ماموریت پژوهشکده، تربیت پژوهشگر دارای اولویت بالاتری نسبت به اجرای پروژه های کلان تحقیقاتی است، بنابراین آماده سازی شرایط برای پرورش هر چه بهتر نیروهای متخصص، متعهد و کارآمد در اولویت می باشد. این امر، روند تربیت پژوهشگر و همچنین فرصت ورود عموم دانشجویان (بخصوص دانشجویان دوره کارشناسی که تاکنون تجربه و زمینه ی هیچ فعالیت پژوهشی را نداشته اند) را به پژوهشکده فراهم می آورد.
گاهاً دیده می شود که دانشجویان این مقطع را به دلیل نداشتن بنیه پژوهشی قوی، از شرکت در کارهای پژوهشی منع می کنند غافل از اینکه نفس فعالیت های پژوهشی دانشجویی و گروهی تلاش در جهت رفع همین اشکال است. انجام فعالیت های پژوهشی در کنار درس به دانشجویان کمک می کند تا درک صحیحی از رشته‎ی تحصیلی خود پیدا کنند و بتوانند خود را برای آینده‎ی شغلی شان به نحو مناسب آماده سازند. از دیگر برکات انجام فعالیت های پژوهشی در دوره ی کارشناسی ایجاد انگیزه و انرژی مضاعف جهت کسب مهارت ها و علوم مورد نیاز در رشته ی تحصیلی می باشد.
دیگر ویژگی ممتاز این پژوهشکده، اعتقاد به پرورش روحیه جهادی و انجام فعالیت های جهادی در عرصه ی علم، پژوهش و فرهنگ است. بدون شک فتح قله های دانش و جبران فاصله ی علمی ما با کشورهای مطرح در زمینه علم و فناروی البته در حال حاضر، جز با تفکر جهادی و تلاش بی وقفه در جهت خط شکنی های علمی، پژوهشی و فرهنگی میسر نیست. این پژوهشکده با در نظر گرفتن این اصل در تعیین خط و مشی های خود، ورود به عرصه های ناشناخته و تجربه نشده در زمینه های علمی، پژوهشی و فرهنگی را در سرلوحه برنامه های خود قرار داده است.
پس از مطرح شدن جنبش نرم افزاری و نهضت تولید علم توسط امام خامنه ای در سال 1379 در دانشگاه امیر‌کبیر، جریانی از مباحث بنیادی و تئوریک توسط دانشجویان، محققان و اساتید در کشور به راه افتاد که بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان نیز توانست با برگزاری همایش ملی «تکاپوی گذار» در تابستان سال 1384 و پرداختن به مباحث نظری تولید علم با حضور اساتید تراز اول کشوری به وظیفه خود عمل نماید. در همین اثنا گلایه‌ی مقام معظم رهبری پیرامون عدم تبدیل این مباحث در سطح کشور به پروژه‌های کارآمد و بومی مطرح شد، که به دنبال آن بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان در حرکتی خود جوش بر آن شد تااقدامی جدی را در به ثمر رساندن این مباحث با توکل بر خدای متعال آغاز کند.
در همین راستا در تابستان سال 1385 طرح ایجاد مرکز تحقیقات بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان با همکاری و مشاوره مرکز تحقیقات ناحیه بسیج دانشجویی استان اصفهان ارائه گردیدکه بلافاصله مورد استقبال مسئولین بسیج و دانشگاه قرار گرفت و با مساعدت ایشان تیم‌های پژوهشی مختلفی در رشته‎هایی همچون «مکانیک، فیزیک، مهندسی شیمی، کشاورزی، شیمی، برق و صنایع» زیر نظر این مرکز راه‌اندازی شد. به طور هم‌زمان مرکز تحقیقات ناحیه بسیج دانشجویی استان اصفهان نیز توانست تیم‌های پژوهشی مختلفی را در دانشگاه‌های دیگر استان اصفهان راه‌اندازی کند و با برگزاری موفق اولین نمایشگاه دستاورد‌‌های این مرکز در پاییز سال 1385،گامی جدی در جهت ورود بسیج دانشجویی به عرصه تحقیقات کاربردی بردارد.
پس از راه اندازی، این مرکز در عمل با مشکلاتی روبرو شد؛ اولا به دلیل این که این مرکز خود جزئی از واحد علمی بسیج دانشجویی محسوب می شد فاقد جایگاه سازمانی مناسب در ناحیه بسیج دانشجویی استان اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان بود و بنابراین توان سازمانی، بودجه ای و مدیریتی لازم برای مدیریت و پشتیبانی بلند مدت از تیم های پژوهشی را نداشت، ثانیا به دلیل نداشتن اساسنامه و جایگاه حقوقی لازم نمی توانست قراردادهای مناسبی با محققین و صنعتگران عقد کند و به طور مناسب از دستاوردها و مالکیت مادی و معنوی تیم های پژوهشی خود دفاع کند.
همزمان شدن این مشکلات با فرمایش امام خامنه ای در دیداراساتیدودانشجویاندانشگاه‎هاىشیراز در تاریخ 1387/02/14 مبنی بر «قابل توجه بودن ایده راه اندازی پژوهشگاه و پژوهشکده دانشجویی» منجر به تأسیس پژوهشکده¬های دانشجویی بسیج دانشجویی تحت عنوان طرح “تحول و تعالی” شد.
پژوهشگاه دانشجوئى که پیشنهاد شد، به نظر من پیشنهاد خوبى است. خوب است مسئولان وزارت‎هاى آموزش عالى رسیدگى کنند، بررسى کنند؛ فکر خوبى است.بگذاریم دانشجوها در این مقوله‏ى کار دانشگاهى اگر وقت می¬کنند، اگر می¬توانند، در یک مرکزى به نام پژوهشگاه و پژوهشکده، فعالیت‎هایى را انجام دهند؛ این ایده‏ى قابل توجهى است و می‌تواند دنبال شود.


رهبر معظم انقلاب اسلامى‏
دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه‎هاى شیراز

1387/02/14

آنچه مسلم است، در این برهه از انقلاب با توجه به منویات مقام معظم رهبری، ورود جهادگونه به عرصه علم و خط‌شکنی علمی جزء اصلی¬ترین وظایف مجموعه بسیج دانشجویی است که انشاا… به یاری خداوند این کار صورت خواهد گرفت.

اساسنامه پژوهشکده به شماره 3114 در تاریخ 1392/03/12 به تایید فرماندهی سپاه صاحب الزمان (عج) استان اصفهان رسید.

1387: تدوین طرح تاسیس پژوهشکده و تصویب آن در شورای فرماندهی بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان، تعیین مسئول وقت حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه (حوزه شهید آوینی) به عنوان مسئول راه اندازی و انتخاب هیئت موسس پژوهشکده

1388: تایید شدن طرح تاسیس پژوهشکده در ناحیه بسیج دانشجویی استان اصفهان، رایزنی با هیئت رئیسه دانشگاه به منظور راه اندازی پژوهشکده، موافقت ایشان و اختصاص یک فضای سالنی در مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه به پژوهشکده، تدوین اساسنامه اولیه و نمودار سازمانی پژوهشکده، انتصاب مسئول و معاونین پژوهشکدهتوسط هیئت موسس، تدوین آیین نامه های اجرایی پژوهشکده، راه اندازی اولین دوره پروژه های سطح 1 ویژه دانشجویان کارشناسی و با همکاری دانشجویان تحصیلات تکمیلی

1389: انتقال مکان اداری مرکزی پژوهشکده به ساختمان مابین مسجد و کتابخانه مرکزی (مکان فعلی)، راه اندازی دومین دوره پروژه های سطح 1، راه اندازی پروژه های سطح 2 با هدف انجام طرح های صنعتی و کاربردی، تدوین مدل فرآیند اجرایی فعالیت های پژوهشکده، برگزاری نخستین همایش علوم و فناوری های نوین در صنعت پالایش نفت، راه اندازی آزمایشی سایت پژوهشکده، انجام افکار سنجی با موضوع «بررسی میزان گرایش به تحقیق و پژوهش، اعتماد به نفس ملی و امید به آینده علمی کشور در بین دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان»

1390: فعال‎تر شدن آموزش پژوهشکده و راه اندازی دوره های آموزشی پژوهشکده، تغییر رویکرد پژوهشکده از پروژه محور به هسته محور، تدوین آیین نامه تشکیل هسته ها و راه اندازی هسته های پژوهشکده، فعال‎تر شدن ارتباط با صنعت پژوهشکده، انجام طرح های صنعتی و کاربردی، راه اندازی اولین طرح های ایده محور و سرمایه گذاری پژوهشکده بر روی آن، پذیرش نخستین متقاضیان گذراندن دوره کارآموزی و انجام پروژه کارشناسی پیرامون طرح های جاری پژوهشکده، برگزاری دومین همایش علوم و فناوری های نوین در صنعت پالایش نفت

1391: بلوغ نسبی هسته های پژوهشکده، بیشتر شدن بازدیدهای عمومی و آغاز بازدیدهای تخصصی (عیب یابی) اعضای پژوهشکده از صنایع و سازمان ها، آغاز تدوین سند راهبردی پژوهشکده، فارغ التحصیلی اعضای تحصیلات تکمیلی انجام دهنده تعدادی از طرح های کاربردی و همکاری پژوهشکده با ایشان به منظور راه اندازی شرکت های دانش بنیان پیرامون طرح های تجربه شده در پژوهشکده به نحوی که سهام داران اصلی همین اعضا باشند

1392: تایید اساسنامه پژوهشکده در سپاه صاحب الزمان (عج) استان اصفهان، عقد تفاهم‎نامه همکاری مابین ناحیه بسیج دانشجویی استان اصفهان و دانشگاه صنعتی اصفهان با موضوع حمایت از فعالیت‎های فرهنگی- آموزشی- پژوهشی پژوهشکده، آماده شدن نسخه اولیه سند راهبردی و تدوین چشم انداز 5 ساله پژوهشکده، راه اندازی اولین شرکت دانش بنیان با سهام داری اعضای فارغ التحصیل پژوهشکده، شروع ویرایش به منظور نهایی شدن سند راهبردی پژوهشکده، 

شناخته شدن پژوشکده به عنوان مروج الگویی گروهی به منظور تربیت دانشجویان متخصص با روحیه جهادی که رکن اصلی در تعریف و مدیریت اجرایی و فنی فعالیت¬های پژوهشی هستند و می¬توانند نقشی کارآمد در پیشرفت و تعالی ایران دانش بنیان ایفا نمایند.
پژوهشکده دانشجویی شهیداعتباری بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی اصفهان نهادی دانشجومحور است که با استفاده از فناوری¬های علمی و فرهنگی منطبق بر آموزه‎های اسلامی، از میان دانشگاهیان و صنعتگران به جذب، تربیت و شبکه سازی نیروی انسانی متخصص با روحیه جهادی و بسیجی می پردازد؛ این نهاد وظیفه خود می¬داند با بسیج نمودن پژوهش‎های کاربردی در جهت رفع نیازهای صنعت و ترویج فرهنگ قدرت، جرأت و جهاد علمی نقش خود را در ایجاد فضای شور و نشاط علمی، نواندیشی علمی، تصرف آفاق شناخته نشده‎ی علم و تصمیم سازی و ایجاد گفتمان در مجموعه‎های علمی و صنعتی ایفا کند.

آرمان اول: توانمندترین مرکزپژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان در جذب، پرورش و شبکه سازی منابع انسانی

آرمان دوم: تقویت بنیه اعتقادی، پژوهشی و فرهنگی اعضای پژوهشکده

آرمان سوم: تبیین گفتمان فرهنگی پژوهش کاربردی در سطح دانشگاه

آرمان چهارم: نهادینه کردن ارتباط صنعت و دانشگاه

آرمان پنجم: استقلال مالی پژوهشکده

هسته مرکزی

مسعود داداشی
مسعود داداشیمدیریت پژوهشکده
وظیفه مدیریت کلان پژوهشکده، هماهنگی بخش های مختلف، تعیین معاونان و ارتباطات برون سازمانی را بر عهده دارد
اصغرزاده
اصغرزادهمعاونت طرح و برنامه
وظیفه مدیریت نیروی انسانی، بررسی امور قراردادها، تشکیل جلسات شورای مرکزی، بررسی گزارشهای سه ماهه هسته ها و میزان انطباق آنها با برنامه راهبردی را بر عهده دارد.
علی وطن دوست
علی وطن دوستمسئول واحد آموزش
وظیفه برگزاری دوره های آموزشی، بازدیدها، کارآموزی ها و پروژه های کارشناسی را بر عهده دارد.
مجتبی جوکار
مجتبی جوکارمسئول مستندسازی
وظیفه مستند نمودن تمامی فعالیت های پژوهشکده، انتشار خلاصه ای از آن بر روی سایت و گزارش عملکرد سالانه پژوهشکده را بر عهده دارد.

مراکز مرتبط